לימוד קריאה - הַכְתָּבָה.

לִכְתֹּב לְלֹא שְׁגִיאוֹת כְּתִיב

 אחד התיוגים המידיים שמוצמדים לאדם, הוא כתיבה עם שגיאות כתיב.

אין דרך ללמוד לכתוב נכון, ללא הכלי הלימודי שעוד לא נמצא לו תחליף, הכתבה של המילה. שומעים את המילה, וכותבים אותה נכון.


הכתבה דורשת מהלומד להכיר ולשנן את המילים, ולהיות מסוגל לכתוב אותן ללא שגיאות. ויש הרבה מקום לטעויות בעברית. החלפות של ט באות ת וליהפך. ח עם כ  ולהיפך … במיוחד כאשר מהשפה העברית המדוברת כיום לאחר שהוחייתה לאחר כ 2,000 שנה בה הייתה שפה אותה קוראים, אבל לא מדברים, נעלמו מהשפה צורות הגייה רבות שהיו נהוגות בדיבור. לדוגמה, האות חית, נאמרה בעבר עם עיצור גרוני עמוק, ולא היה מקום להתבלבל עם האות כ. כיום המצב שונה, ולא רק בצמד אותיות זה.


יכולת קריאה מחייבת יכולת לכתוב נכון. שכן כותב שיכתוב "כהה" כאשר הוא מתכוון לחפץ "קהה",  לדוגמה, קורא של הטקסט יעצר בשטף הקריאה על מנת לנסות ולפענח למה התכוון הכותב. קריאה זו אינה קריאה שוטפת והיא מהווה מכשול ממשי בקריאה.


כלי ההכתבה לוקח את התלמיד/ה לתרגול מילים אותן למד, והפעם מזוית של ידיעת הכתיבה משמיעה בלבד (הכתבת מילים) ותורם ללומדים יכולת שפה נכונה וברמה הטובה ביותר.