לימוד קריאה - מדריך מעשי להורים

מזיהוי האותיות דרך האות והניקוד לקריאה שוטפת

לימוד קריאה  - מדריך מעשי להורים

 

על החשיבות של לימוד הקריאה אין צורך להרחיב. קריאה, אבל על איזו יכולת קריאה אנחנו מדברים, ובמיוחד מהם הכלים אותם הקנתה שיטת הלימוד כך שהתלמיד יוכל להתמודד בהמשך עם מילים חדשות, מילים קשות, מילים ארוכות ומילים שאינן נפוצות?


להפוך סיפור ארוך לקצר,הנה המסקנה:

הדרך הישנה והטובה, השיטה הפונטית או "שיטת החדר" , יחד עם דגש על בדיקת הבנת הנקרא, זוהי השיטה הטובה ביותר.


נסיונות להציע שיטות לימוד  אחרות, כגון השיטה "הצילומית" שפותחה בארה"ב וזלגה גם לישראל, הובילה את רשויות החינוך בארה"ב ובישראל לסגת לחלוטין משיטה זו. למרבית הצער וניתן לראות "בוגרים" של שיטה זאת שאינם מסוגלים לקרוא ולכתוב בצורה סבירה, ולעיתים רמת הכתיבה שלהם נמוכה אף מזאת של עולים חדשים.


מהי ההכנה לקריאה, שהיא גם חלק מההכנה לכיתה א'?

העברית, כמו מרבית השפות הנהוגות בעולם, היא שיטה המבוססת על סימנים ותנועות (האותיות וסימני הניקוד). בעזרת 22 סימני אותיות ועוד 5 אותיות סופיות, ניתן לכתוב כל מילה נדרשת.


באופן כללי ובגדול, קריאה שמרביתה נעשית מצפייה בטלוויזיה, סרטים, ואתרי חדשות ואחרים, משתמשת לפי ההערכות ב 3,000 מילים. בעברית יש בלי להיכנס לדיונים אקדמיים בתחום, כ 35,000 מילים. ואם כוללים מילים שנכנסו ואינן במקור בעברית, ומילות סמך (כגון, בית-ספר, בית -חולים ) ניתן לדבר על כ 75,000 ויש מי שיאמר 120,000 מילים. 


כך או כך, קריאת עברית שמספיקה למילוי הצרכים ביום יום, בסיס של 3,000 מילים, אינו מספיק להגדיר תלמיד בעל ידיעה טובה בעברית. 


אז מהו המפתח ללימוד עברית ברמה גבוהה?

לשמחת כולם, מדובר בשני שלבים פשוטים שיש להקפיד עליהם. היות שכאמור ישנן 27 אותיות בעברית, יש לוודא ראשית שהלומד מכיר את האותיות בצורה מושלמת. זיהוי של האות יוד, האות וו והאות ן סופית, ם,ס, א,צ, מב, כ,ב, (תרגול ואימון זה נמצא אצלנו בפרק (מילים מבלבלות)  


השלב השני, הוא הכרת התנועות ומה התנועה עושה לאות. בעברית מספר התנועות מאוד מצומצם, היות שבעברית, חלק מהתנועות כבר אינו בשימוש והתאחד עם תנועה אחרת. לדוגמא,  קמץ  ָ  פתח   ַ  וחטף פתח  ֲ כולן אומרות אה (A) .

לימוד של הצירוף של אות עם תנועה הוא הנדבך החשוב והקריטי השני בהקניית יסודות הקריאה, לומד שיודע שהאות ב   בית  ----> הופכת ל בָּ, וכך לגבי כל האותיות והתנועות, עשה את שלוש רבעי הדרך לקריאה.  מכאן החשיבות של לימוד יסודי שאינו מתפשר על ידיעה מושלמת של האותיות והתנועות בעברית. מי שיודע שאלף עם קמץ זה "אה"  ובית דגושה עם קמץ זה "בא" יודע לקרוא כבר את המילה
אַ  + בָּ ==>  אַבָּא.  וכיוון שהתלמיד יודע את אבני הבניין של הכתב בעברית, הוא יכול להתמודד מהר מאוד  ובהצלחה עם כל מילה בעברית.


תלמיד/ה היודעים את הא"ב ואת התנועות, הרבה יותר ממוכנים לכיתה א' בכל הנוגע לידיעות הנדרשות והמומלצות .



שיטת הלימוד המיושמת באתר עד 6 היא השיטה הפונטית שתוארה מעלה. מערכת ממוחשבת יחד עם מערכת עקיבה אישית המסוגלת לנתח את חוזקות הלומד ואת הנקודות בהן הוא זקוק לשיפור נוסף, בשים לב לגילאים של הלומדים ויכולת שמירת הריכוז והקשב שלהם. 


ילד/ה שיודעים לזהות בביטחון ובמהירות את אותיות האלף בית, יודעים הבינו את הצליל של אות וסימן ניקוד, כבר נמצאים בשלושת רבעי הדרך ליכולת קריאה. צעד נוסף והקריאה תהפוך לשוטפת עם הבנה והבעה מעולה.