לימוד קריאה בעברית בשיטה הטובה והמוצלחת ביותר. לכיתה א--ב

הילדים שלכם ידעו לקרוא ולהבין את הנקרא מעולה

הורים רבים קראו ושמעו שמצב הקריאה של ילדי ישראל, גרוע, ומתדרדר בעקביות לאורך השנים. לא מעט הורים לילדים הלומדים בכיתה א' או סיימו את כיתה א' יגלו שהילדים שלהם במהלך ואף אחרי סיום כיתה א', קוראים קריאה חלשה, רובם אינם מבינים את הנקרא כלל, או מבינים חלקית בלבד, ועל מנת לענות על השאלות הניתנות כשיעורי בית, הם נזקקים לעזרה צמודה של ההורים. עזרת ההורים או מורים פרטיים במקרה הטוב, ובמקרה הרע שאין באפשרות ההורים לסייע, או לממן שיעורים פרטיים הילדים נותרים ללא ידיעת קריאה ראויה.


הדבר מדהים במיוחד, אם נזכור שישראל קלטה בשנות ה 50 וה 60 עולים חדשים רבים, שרובם לא שלטו בשפה העברית ברמה של שפת אם, ואף עוד פחות מכך, וישראל השכילה לסגור את כל פערי השפה והיא מדינה בה אחוז האנלפבתים (שאינם יודעים קרוא וכתוב) שואף לאפס.


כיצד קורה הדבר, שילדים כיום מתקשים מאוד בקריאה? 

התשובה בקצרה ומבלי להיכנס לפירוט יתר היא פשוטה - תוכנייות הלימוד שונו שוב ושוב לתוכניות "חדשות", אף על פי שהתוכנית ללמד עברית בה לימדו שנים רבות נחלה הצלחות מוכחות. נולדו והופצו שיטות לימוד על סמך תאוריות בלתי מבוססות דיין, ללא הוכחה בקרה וביקורת ראויה, ובין החלפת שיטה אחת לשנייה, דורות של תלמידים הידרדרו עוד ועוד ברמת ידיעת הקריאה וההבנה בעברית. 


אם חשבתם שהגענו לשיא, המצב היום, החמיר עוד יותר. בתוכנית "העוד יותר חדשה", תוכנית בה מוותרים או מדלגים, או לומדים במהירות את הניקוד. ניקוד, בשפה העברית הוא לא חלק מאותיות האלף בית כמו בשפות רבות אחרות, בלעדי הניקוד לא ניתן לעיתים קרובות להבין את משמעות המילה אותה קוראים.
זֶה סַפָּר אוֹ סֵפֶר? זֶה עִם אוֹ עַם? תָּפוּחַ אוֹ תַּפּוּחַ?

הכלל הישן שאם משהו עובד לא מתקנים אותו, נשכח ואבד, ואת המחיר משלמים הילדים בקשיי קריאה והבנה בעברית.


 באתר שלנו, עד6, מלמדים בשיטה הבדוקה והטובה, שיטה ששימשה את המורים והמחנכים כבר "בחדר" אליו נשלחו הילדים כבר בגיל שלוש וידעו לקרוא קריאה רהוטה, ברורה ותוך הבנה של הטקסט הנקרא. 


השיטה שמה דגש קודם לכל, על לימוד קפדני של אותיות האלף בית, לרבות אותיות סופיות, אותיות עם ובלי דגש ושין שמאלית. ראש וראשון לגורמים המכשילים את הילדים בלימודי הקריאה היא הידיעה החלקית, הלא שוטפת והלא מושלמת של זיהוי האותיות בעברית. 


מה זו האות הזאת? ם ס? וזה א ץ? ב פ? י ו? ו ן? (תוכלו לראות על כך סרט וידאו ומאמר מיוחד כאן באתר).


 זיהוי מדויק ומהיר של אותיות האלף בית הוא שליש מהדרך כולה להשגת יכולת קריאה והבנה טובה בעברית.

לאחר השלב הזה, תוכנית הלימודים מתחילה בלימוד קריאה כאשר החומר הנקרא ממוקד בקפדנות בתנועה אחת בלבד או תנועה חדשה אחת ותנועות שכבר נלמדו.

אין ערבוב של תנועות שלא נלמדו. אם נושא הפרק הראשון בקריאה הוא תנועת "אה" (קמץ, פתח, חטף פתח), התלמיד יכיר ויזהה את סימן התנועה, ולאחר מכן, החומר הנלמד מתמקד רק בקריאה של מילים המכילות את התנועה הנלמדת. לילדים הלומדים את חומר ניתנת ההזדמנות הראויה להתקדם בחומר הלימוד בצורה מובנית ומדורגת. צעד אחר צעד. מדרגה אחר מדרגה. רמת קטע הקריאה מותאמת ליכולת התלמידים הצעירים, תוך דגש על הרחבת אוצר המילים.

השיעור כולל:
- היכרות עם האות וסימן הניקוד וכיצד היא נשמעת. הלומדים מתבקשים לומר בקול רם (מוקלט) ולשמוע את האות עם סימן הניקוד כפי שקראו -מעבר לסיפור (קטע קריאה) המוקרא לתלמידים

 - קריאה עצמית של התלמידים עצמם את קטע הקריאה ושמיעת הקריאה שביצעו (הקטע מוקלט)

- שלב חיזוק ההבנה של המילים שנקראו על התלמידים לקרוא לבד, ולמתוח קו בין המילה שקראו אל הציור המתאים

- חיזוק הידיעה בשפה העברית עם תרגול האבחנה בין מילים בזכר ובנקבה

- מילון - המילון כולל בתוכו אוצר מילים שנלמדו בשיעור הנוכחי, ומילים שנלמדו בשיעורים קודמים על מנת לחזק את הידיעה ומניעת שכחה של אוצר המילים שהתלמידים רכשו

- הרכבת מילים מהברות, חיזוק ליכולות הקריאה עם תרגול קריאה של כל הברה יחד עם הניקוד הצמוד לה, והרכבת מילה שלמה מצירוף ההברות.

עד6 - הילדים שלכם לא יתקשו בקריאה והבנה!