מהו ישר מהי קרן מהו קטע חשבון כיתה א

ישר, קרן וקטע

פרק לימוד זה מדגים בצורה מצוינת את עקרונות שיטת הלימוד שלנו.


ראשית - הדיבור המדויק.  

כאשר נבוא להגדיר מונח מתמטי נקרא לו בשמו, לדוגמא "ישר",  "קרן", "קטע"

אבל לא נוכל להתחיל להגדיר מונחים אלו, אם לא נגדיר מהו המושג "חסום". 


כאשר מלמדים מדויק, שיטתי ומדויק אבן על גבי אבן, ההבנה המתמטית מתפתחת. 

במקום לקבל ילדים שאינם מבינים את מקצוע המתמטיקה מקבלים ילדים שאוהבים מתמטיקה ומצליחים בה.


לאחר שהוגדרו המונחים הנכונים והמדויקים, זה הזמן להמחיש את הדברים. ועל התלמידים לבחור ולהניח ישרים, 

קטעים וקרנות, ובשלב הבא לזהות אותם נכון. כך מגיעים לידיעה מושלמת בתחום הנלמד.


היות ללימוד המדויק והשיטתי חשיבות עליונה בדרך אנו מלמדים,

נביא ציטוט קצר בנושא אותו כתב פרופ' רון אהרוני (חבר בעמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל)


"מדוע המתמטיקה קשה? משתי סיבות. האחת – היא מופשטת. 

השנייה – היא בנויה קומה על גבי קומה. יש המון קומות, ואסור לפספס קומה שעליה מנסים לבנות את הקומה הנוכחית.


מה התרופה? הפתרון לבעיה הראשונה הוא לימוד דרך המוחש. התנסות בעצמים והסתכלות בדוגמאות.

הפתרון לבעיה השנייה היא שיטתיות, וזה לא תמיד קל, כי חלק מן הקומות קשות להבחנה. 

נדמה שהן מובנות מאליהן, כשבעצם הן לא.


לאלו מצטרף עיקרון מרכזי שלישי: שימוש במילים. כלומר ניסוח מדויק של העקרונות. מילים הן המלט של החשיבה. 

הן מאפשרות תקשורת, בינך לבין אחרים ובינך לבין עצמך, והן כלי מהותי לזכירה. הן אלו שמייצבות את הקומה 

הנוכחית כדי שאפשר יהיה לבנות עליה את הבאה".


פרופ' אהרוני ממשיך ואומר

" שלוש מהפכות חינוכיות התחוללו בחמישים השנים האחרונות, וכל אחת מהן ויתרה על אחד מן העקרונות האלו".


"ילדים אוהבים מונחים, והם זקוקים להם. במתמטיקה, כמו בחיים בכלל, אי אפשר לחסוך עבודה".


כל תוכנית הלימוד שלנו היא מוחשית, שיטתית ומדויקת במונחים.