לימוד קריאה – מדריך מעשי להורים

מהי הדרך הנכונה ללמוד לקרוא, ולמה ההתחלה כל כך חשובה

על החשיבות של לימוד הקריאה אין צורך להרחיב. אבל על איזו יכולת קריאה אנחנו מדברים כשמדובר בילדים צעירים? ובמיוחד, מהם הכלים אותם הקנתה שיטת הלימוד כך שהתלמיד יוכל להתמודד בהמשך עם מילים חדשות, מילים קשות, מילים ארוכות ומילים שאינן נפוצות?

בתמצית, אנחנו מגיעים למסקנה קצת מפתיעה: הדרך הישנה והטובה, השיטה הפונטית או "שיטת החדר", יחד עם דגש על בדיקה של הבנת הנקרא, זוהי השיטה הטובה ביותר.

נסיונות להציע שיטות לימוד אחרות, כגון השיטה "הצילומית" שפותחה בארה"ב וזלגה גם לישראל, לא צלחו. הכישלונות הובילו את רשויות החינוך בשתי המדינות לסגת לחלוטין משיטה זו. למרבית הצער וניתן לראות "בוגרים" של שיטה זאת שאינם מסוגלים לקרוא ולכתוב בצורה סבירה, ולעיתים רמת הכתיבה שלהם נמוכה אף מזאת של עולים חדשים.

מהי ההכנה לקריאה, שהיא גם חלק מההכנה לכיתה א'?

העברית, כמו מרבית השפות הנהוגות בעולם, היא שיטה המבוססת על סימנים ותנועות (האותיות וסימני הניקוד). בעזרת 22 סימני אותיות ועוד 5 אותיות סופיות, ניתן לכתוב כל מילה נדרשת.

באופן כללי, קריאה שמרביתה בטלוויזיה, סרטים, ואתרי חדשות ואחרים, משתמשת לפי ההערכות ב-3,000 מילים. בעברית קיימות כ-35,000 מילים. ואם כוללים מילים שנכנסו ואינן במקור בעברית, ומילות סמך (כגון בית-ספר, בית -חולים וכן הלאה) ניתן לדבר על כ-75,000 ויש הטוענים  כ-120,000 מילים.

כך או כך, קריאת עברית שמספיקה למילוי הצרכים ביום יום, בסיס של 3,000 מילים, אינו מספיק להגדיר תלמיד בעל ידיעה טובה בעברית.

אז מהו המפתח ללימוד עברית ברמה גבוהה?

לשמחת כולם, מדובר בשני שלבים פשוטים שיש להקפיד עליהם.  ראשית יש לוודא שהלומד מכיר היטב את 27 האותיות. יוד זה יוד , וו זה לא יוד וכדומה.

השלב השני הוא הכרת התנועות ומה התנועה עושה לאות. בעברית מספר התנועות מאוד מצומצם, היות שחלק מהתנועות כבר אינו בשימוש והתאחד עם תנועה אחרת. לדוגמא,  קמץ  ָ , פתח  ַ , וחטף פתח  ֲ – כולן אומרות אה (A).
לימוד הצירוף של אות עם תנועה הוא הנדבך החשוב והקריטי השני בהקניית יסודות הקריאה. לומד שיודע שהאות ב' (בית) ופכת ל-בָּ, וכך לגבי כל האותיות והתנועות, עשה כבר את רוב הדרך לקריאה. מכאן החשיבות של לימוד יסודי שאינו מתפשר על ידיעה מושלמת של האותיות והתנועות בעברית. מי שיודע שאלף עם קמץ זה "אה"  ובית דגושה עם קמץ זה "בא" יודע לקרוא כבר את המילה אַ  + בָּ ==>  אַבָּא. וכיוון שהתלמיד יודע את אבני הבניין של הכתב בעברית, הוא יכול להתמודד מהר מאוד  ובהצלחה עם כל מילה בעברית.

תלמידים ותלמידות היודעים את ה-א"ב ואת התנועות, הרבה יותר ממוכנים לכיתה א' בכל הנוגע לידיעות הנדרשות/ מומלצות.

שיטת הלימוד המיושמת באתר עד 6 היא השיטה הפונטית שתוארה כאן באמצעות מערכת ממוחשבת עם מערכת מעקב אישית, המסוגלת לנתח את חוזקות הלומד ואת הנקודות בהן הוא זקוק לשיפור נוסף, בשים לב לגילאים של הלומדים ויכולת שמירת הריכוז והקשב שלהם.

נסו כאן ללא התחייבות

מאמרים נוספים: