אל תמהרו לקחת את הילד לקורסי הכנה לכיתה א'

רצים לרשום את הילד לקורסי הכנה לכיתה א'? ממהרים לקחת מורים פרטיים? עצרו רגע…

רגע לפני שרצים לקורסי הכנה לכיתה א'

באמירה זו ישנה קריאת תיגר ברורה על מוסכמת הברזל, כי כל ילד שעומד לחבוש את ספסל הלימודים לראשונה, נדרש לאייש קודם קורס הכנה לכיתה א' בעלות של הון עתק על מנת להיות בשל למעבר לבלתי נודע. אחרת, מצבו יהיה בכי רע, וגורלו יחרץ להיות נכשל מעתה ועד בכלל. 

ומי אמר?! חשבתם פעם להרהר ולערער על הקביעה הזו? המאמר הבא עומד לנפץ לכם כמה מיתוסים שגויים. אל תמהרו לקחת את הילד לקורסי הכנה לכיתה א' – מאמר שעולה כיתה.

שלום כיתה א' – ומה טומן בתוכו ילקוט המעבר?

התיק כבר מוכן לכיתה א?

הבייבי השובב שלכם, זה שעד אתמול עוד נמרח כולו מעדן בארוחת ערב, וזחל ברחבי הבית על גחונו, אוטוטו בן 6, וחוץ מלהכין לו עוגת יום הולדת מרשימה עם שש נרות דולקים, נדרש מאיתנו גם לבדוק האם הוא מתאים לכיתה א'.

המעבר מהגן רצוף פעילויות המשחק, אל בית הספר הגדול וגדוש הלמידה, דורשת מהילד שינויים בכמה תחומים:

  • פיזיו מוטוריקה – הילד בשלב זה אמור לשלוט בפעולות כמו לבישה עצמאית, אכילה עצמאית והליכה לשירותים. בנוסף, הוא אמור לשלוט בפעילויות במוטוריקה העדינה – מה שיסייע לו להחזיק היטב בעיפרון, לשלוט בקווי ציור ועוד. וכן שליטה במוטוריקה גסה – תנועה במרחב, קפיצה וריצה.
  • קוגניציה – בשלב העלייה לכיתה א' הילד אמור להיות סקרן ללמידה ובעל מוטיבציה להשקיע בה, בנוסף ליכולות שפה והתבטאות תקינה, שמירה על קשב, תפיסה שמיעתית תקינה, תפיסה חזותית תקינה, ומסוגלות לחשיבה ודיבור על נושא כללי, מבלי לקשר אותו מיידית לחוויה אישית.
  • יכולות חברתיות – בשלב זה אמור הילד לדעת להתנהל נכון חברתית, להבין קודים התנהגותיים, לשלוט בעצמו, להתחלק ולשתף, וכך ליצור יחסי חברה קרובים.
  • בשלות רגשית – הילד אמור לפתח ביטחון עצמי, לדעת לדחות סיפוקים ולהגיע לפתרון בעיות בכוחות עצמו.

ייתכן ורשימת הדרישות נדמית כבלתי אפשרית, ולו היו דורשים מאיתנו בזמנו את סל הדרישות הללו, כנראה היינו נשארים בגן חובה לנצח… לכן חשוב לנו להדגיש לכם את הנתונים היבשים: כ-95% מהתלמידים העולים לכיתה א', נקלטים בקלות ומסתגלים היטב למערכת הבית ספרית.

האמנם?! מה עם כל התחזיות השחורות שמציגים מאמרים שונים המתפרסמים ברשתות החברתיות ובעיתונות, לכל מי שלא ייערך כיאות לקראת המעבר הגדול? תנו לעשות לכם סדר.

"הם נופלים בין הכיסאות", "להתחיל את כיתה א' ברגל שמאל" – תעשיית הפחדות משומנת היטב

תעשיית הפחדות בדרך לכיתה א'

השאיפה הבסיסית שלנו כהורים, היא לתת מצע איכותי, לגדילה נכונה והתפתחות תקינה של ילדינו. לא פלא שמאמרים מזן מאיים נוסח: "הילד שלא למד לקרוא, מכיוון שלא הוכן לכיתה א'", גורמים לרוחנו ליפול, ולאינסטינקטים שלנו לפעול במקומנו, ולהזמין אבחון דידקטי במועד הקרוב. המידע המופץ מציג את כיתה א' כשלב מאיים אותו ניתן לצלוח בקושי. הורים שחשופים לחומרים מסוג זה, מפתחים חששות, ואין מן הנמנע שהילד המאושר, שכל כך חיכה לפגוש בשערי בית הספר של הגדולים, יספוג אף הוא טיפות לחץ עכורות, ויתחיל לראות בכיתה א' – את המפלצת בעלת אלף הקרניים.

רוב הילדים כן בשלים ומוכנים לקראת כיתה א'

רוב הילדים 95% מוכנים

בית החולים שיב"א לילדים מציג את נתוני השטח. במאמר שפורסם מטעמו נרשם כי 95% מהעולים לבית הספר נקלטים בקלות ומסתגלים היטב למערכת הבית ספרית. בנוסף, במאמר שפרסם השירות הפסיכולוגי החינוכי של מועצה אזורית מגידו, נכתב במפורש כי רוב ילדי גן חובה בשלים ומוכנים לקראת המעבר וברוב הילדים קיים החוסן הנפשי המספק להתמודדות תקינה בכיתה א'. במסגרת פעילות הגנים, הילדים עוברים תהליך הכנה לכיתה א'. כחלק ריטואלי מתבצעת תצפית של גננת הגן ופסיכולוג/ית הגן ובמקרים הרלוונטיים נשלח הילד להמשך טיפול. בנוסף, מזכיר המאמר, כי לכולנו תחומי חוזקה וחולשה, כל עוד הם נמצאים הטווח הנורמה, העשייה הטבעית בבית ובגן תספיק.

כאשר הילד עוד לא בשל

חשוב מאד לגרום לילד לראות בכיתה א' חוויה מסקרנת, וגדושת ציפייה. במידה והילד עוד לא בשל מבחינה קוגניטיבית, מוטורית או רגשית, קורס הכנה לכיתה א', לא יסייע, אלא להפך, יהפוך לגורם מלחיץ ומתסכל. במידה והצוות החינוכי מורה שהילד עדיין אינו בשל, יש להשאיר אותו שנה נוספת בגן חובה. להאיץ בו יהיה תגובה לא נכונה מצידנו, גם אנחנו לא אוהבים לנסות מתכון חדש, כשמישהו מאחורינו דוחק בנו עם שוט להצליח. אל דאגה, שלב ההבשלה יקרה. למה, האם ראיתם פעם בננה שנשארה ירוקה לנצח?!

מה שהמורים אמורים – ומה שקורה בפועל

עפרונות שבורים

מן העבר השני של המטבע, קיים צד נוסף, שאסור לנו לעצום עיניים ולשכוח אותו. אין זו חדשה מסעירה כי מצב הגננות וההוראה בישראל אינו מן המשופרים, בלשון המעטה. תמו הימים בהם מקצוע זה היה נחשק ומסיימי צבא בהצטיינות יצאו לשליחות לחנך את העם הצעיר. היום החבר'ה רוצים להרוויח, ובתחום ההוראה יש הרבה דמגוגיה, המון מילים גבוהות, אבל המשכורת – בדיאטה קיצונית. מה גם שתחום החינוך לא הולך ונעשה קל יותר, אנשים מעדיפים ללכת ולשלוט במחשבים, מאשר לנסות ליצור משמעת בכיתה של עשרות ילדים, חלקם עם קשיי קשב.

מי ילמד את דור העתיד שלנו?

מי יילמד?

אנו לא מכלילים, ישנם גננות ומורים מקסימים שעושים את מלאכתם נאמנה ויוצרים חוויית למידה מקצועית וחווייתית תוך שימת לב להתקדמותו האישית של כל תלמיד. אולם מנגד, מסתננות ידיעות גם על מורים שאין להם יד ורגל בחינוך ובהקניית שיטות קריאה וחשבון, שמוצאים את עצמם על כס המורה או הגננת, ועוד כהנה וכהנה סיפורים מסמרי שיער. הנתונים מגלים על לא מעט תלמידים צעירים שמסיימים את כיתה א' וב' כשהם מפגרים בחומר, ואינם יודעים קרוא וכתוב.

כשהקורונה שיבשה את התוכניות – נתונים במספרים

עובדות במספרים

הקלחת הסוערת אליה הוטלנו עם פרוץ מגיפת הקורונה, שינתה לכולנו את הצפוי והמתוכנן. הנסיעה לרומא שנדחתה, הטיול לכרתים שבוטל. אך עם כל הכבוד לכאב הלב ולסכום כרטיס הטיסה שהוחזר או שלא, מדובר בנתונים הפיכים. לא נסענו היום? ניסע מחר או בעוד שבוע. אולם יש דברים שהקורונה פגעה בהם באופן בלתי ניתן לתיקון.

משרד מבקר המדינה מציג נתוני מפתח:

  • בשנת הלימודים התשפ"א היו 81 יום של סגר מלא ו-128 יום של למידה משולבת מרחוק ובבתי הספר. 
  • 22% מכלל התלמידים לא השתתפו במהלך הסגר הראשון במפגשים הסינכרוניים שקוימו מטעם בתי הספר.
  • 55%-80% מכלל התלמידים לא התחברו לתכנים הדיגיטליים שהוצגו באתרי התוכן בקביעות או בכלל.
  • ירידה של 70% במספר הצפיות – 111,691 מספר הצפיות היומיות הממוצע בשיעורים ששודרו במסגרת מערכת השידורים הלאומית בנובמבר 2020, לעומת 376,197 במרץ 2020.
  • בסקר המורים הראשון של הרשות הארצית למדידה והערכה שנערך ביולי-אוגוסט בשנת 2020, 49% מהמורים השיבו כי לא עברו הכשרה ללמידה מרחוק בשנתיים האחרונות.

הנתונים אינם מעודדים בכלל, ובהתחשב בכך שהקורונה עוד לא שלחה מכתב התפטרות רשמי, הרי שהתמודדות מול פערי הלמידה הנוצרים בשטח, הינה פעולה הכרחית. אז איך נערכים נכון לקראת כיתה א'?

עולים לכיתה א' – מה כדאי עוד לארוז בתיק חוץ מכריך עשיר?

למרות שבכיתה א' נלמדת הקריאה בצורה יסודית, העלייה לכיתה א' כשבילקוט ארוזות יכולות מתקדמות של קריאה וידעת מספרים, מהווה כלי חשוב להתחלה מוצלחת. רבים מהילדים מגיעם כאשר הם מוכנים ובעלי ידע נוסף במקצועות אלו, ילד שמגיע כשהוא רכש את הידע הזה מראש, לא יחשוש בכלל לקפוץ למים עמוקים וישחה בהם כמו דג

זה א' ב' לדעת  א' ב'

חשוב מאד שהילד יתמצא בסדר האותיות ובצורת הגייתן – הפונטיקה של האותיות. כדאי ללמד אותו את ההבדלים בין אותיות דומות במראה כמו שין ימנית ושמאלית, ויו ונון סופית בית וכף ועוד.

"לדן היו 10 פרחים, שניים מתוכם נבלו, כמה פרחים נשארו לדן?"

ידע בחשבון פשוט, הוא דבר נצרך מאוד לעולים לכיתה א'. חשוב מאוד שהילד יהיה מצוי בתחום המספרים מ-1-10 וידע גם לענות על תרגילי חיבור וחיסור פשוטים, כולל הבנת הפעולות ולא כדקלום. כמובן שידע מקדים בקריאה הוא בסיס חשוב לפתירת בעיות מתמטיות, המבוססות על קריאה רהוטה.

מתי הזמן הנכון להתחיל ללמוד לקרוא? משרד החינוך עונה

אחת השאלות שעולה לדיון בדיוק בשלב הזה בו הילד עולה לכיתה א', היא מתי להתחיל בלימוד הקריאה, והאם נכון לעשות זאת טרם כיתה א'?

במשרד החינוך משיבים כי ההמלצה תלויה ביוזמת הילד. אם הוא סקרן ומלא מוטיבציה לקלוט מילים חדשות בשלטי חוצות ובספרי ילדים, וכן ינסה להפגין כישורי כתיבה, ניתן בהחלט לאפשר לו למידה מקצועית מודרכת של יסודות הקריאה. 

עברית קשה שפה

הפזמון שכתב דן אלמגור והלחין יאיר רוזנבלום, עבור רבים הינו מציאות מאתגרת בשטח. ילדי כיתה א' המגיעים מבתים דוברי רוסית, עלולים להתקשות ברכישת ערכי הקריאה והכתיבה בצורה שוטפת. ילדים דוברי רוסית בלבד או ילדים הדרים בבתים בהם מתקיימת דו לשוניות, יצטרכו להשקיע מאמץ רב יותר בדרך כלל כדי להדביק את הקצב הלימודי. ההמלצה להורים דוברי רוסית היא להקנות את יסודות הקריאה כבר קודם לכיתה א', כך החבר'ה הצעירים יגעו לשיעורי קריאה כשהם שולטים בנלמד -הידד!

"אבא, אמא – מה הלחץ? אני בסך הכל עולה לכיתה א'!"

אנחנו אוהבים להיות רגועים. דאגה ומתח מהמחר אוכלים לנו את שגרת היומיום ונוגסים בה ברעבתנות. איך ניתן להיות רגועים ביחס לילד העולה לכיתה א'? קודם כל, כדאי להיוועץ עם הגננת ולשאול לדעתה האם מבחינה התפתחותית הילד שלנו אכן כשיר לדלג כל הדרך אל כיתה א'. בנוסף, הקניית כלים חשובים לילד בצורה חווייתית היא פעולה חשובה ביותר, שכן כמו שהזכרנו, ילד שמגיע מוכן מבחינת הקריאה והכתיבה, הוא ילד רגוע יותר, שסיכויי ההצלחה שלו גבוהים מלכתחילה. אוהבים להשקיע? רוצים שהילד שלכם יהיה בטופ? זו משאלת לב כל כך אלמנטרית, אבל המימוש שלה לא בהכרח תלוי באבחונים באלפי שקלים ובקורסי מוכנות לא' מייגעים. לפעמים הפתרון פשוט מאוד. בהישג יד ממש.

מוכנות לכיתה א' – יש דרך לעשות זאת

כלים לעתיד נפלא

קיימים היום בשוק האתרים הדיגיטליים מגוון סרטי וידאו וקורסים חובבניים ללימוד הא' ב' והמספרים. צורת לימוד זו אינה מעניקה משוב ועלולה אף להשניא את הלימוד על הילדים, כיוון שנעשה שימוש בשיטות הקנייה ביעילות נמוכה.

אתר עד 6 מלווה את הילד עד לשלב הקריאה הרהוטה כשהוא נותן לו יד ומעביר אותו את הכבישים הסואנים של לימוד אותיות הא"ב ולימוד התנועות – בבטחה, בדרך חווייתית ומתגמלת.

גם את הדרך החשבונית עושה הילד כשהוא צמוד להוראות ברורות ולפעילויות כיפיות, כך הוא רוכש את הספרות מ-1-20 ומשמעותן הכמותית וכן לומד היטב תרגילי חיבור וחיסור ברמה מתקדמת.

הלימוד הממוחשב באתר עד 6, בעלות של 10 ₪ לחודש, כן, עשרה שקלים בלבד, מציג נתונים מהימנים מהשטח על יכולותיו של הילד, כך ההורה יכול לדעת את מצב התקדמותו וגם הילד נהנה ממשוב מידי מחדיר מוטיבציה ומוביל לתחושת הצלחה.

הילד עולה לכיתה א'? זה הזמן לעלות כיתה ולהיות מוכנים באמת.  

מאמרים נוספים: